Ordet du søker

Bruker folk det samme ordet for å finne produktet ditt som du gjør? Søkeordanalyser kan hjelpe deg med å synes i Google.

Du slår opp pc-en og nettleseren du bruker. Google kommer opp som førsteside. Du skal finne en leverandør som kan gi deg ‘pappkrus’ til jobbfesten neste helg. En rekke produsenter fyller strengene nedover Googles førsteside idet du har tastet søkeordet og trykket på «Søk». Du titter nedover de to–tre første og tenker «Det er sikkert godt nok». Prisbildet ser likt ut hos alle tre, og du velger til slutt den som gir deg lettest tilgang til Bestill-knappen.

Brutalt valgt på minutter
Hele kjøpsprosessen er over på fem minutter. Produsentene som hadde satset på ordene ‘drikkebeger’ eller ‘kaffekopp’, ble aldri sett. Hvorfor ikke? De brukte et ord på produktsidene sine som folk ikke søker på. Kanskje hadde de til og med satset penger på ordet i Google AdWords, som er Googles annonsetjeneste. De kan ha skrevet artikler om ‘drikkebeger’, blogget om ‘kaffekopp’ og lagt ordene til i titler og mellomtitler og sørget for optimal oppføring mens Googles algoritmer hev dem nedover rangeringslisten.

Skjønn målgruppens språk
Å skjønne målgruppens språk er alfa og omega. Du må vite det spesifikke ordet folk bruker om et produkt eller en tjeneste. Da må du også ha en dagligdags nærhet til hvordan de snakker. I tillegg til kunnskap om den spesifikke målgruppen bør du ha kjennskap til kulturen lokalt. Og du bør gjøre jobben i Google. En analyse av hva folk søker på, krever gode verktøy, men også tid og tålmodighet.

Vi gir deg en plan
Vi bruker Keyword Planner sammen med støtteverktøy som gir kunnskap om konkurransen rundt ordene i en gitt bransje eller et gitt marked. Vi kan hjelpe deg med hvilke ord og fraser folk søker på, hvem som utgjør konkurransen din, hva annonseringen vil koste deg, og søkeord du ikke trenger bry deg om.

Blir du sett når folk ønsker å finne deg?